„Diagnoza stanu edukacji kulturowej w województwie podlaskim”
Dodano: 11 października 2016 12:03
I tak konieczne staje się między innymi:
- stworzenie mapy zasobów województwa podlaskiego (animatorzy kultury, organizacje pozarządowe, instytucje kultury, infrastruktura, finanse, „dobre praktyki”) oraz narzędzi ułatwiających ich wykorzystywanie (np. portale/aplikacje internetowe, cykliczne spotkania praktyków, publikacje);
- wzmacnianie kompetencyjne i finansowe lokalnych liderów kultury (związanych z różnymi rodzajami podmiotów, nie tylko z instytucjami kultury)
- wsparcie instytucjonalne (doradztwo, warsztaty i szkolenia) dla tych obszarów województwa, w których potencjał rozwoju kultury i poziom edukacji kulturowej jest najmniejszy;
- podwyższanie kompetencji lokalnych kadr kultury w zdobywaniu środków zewnętrznych na działania z zakresu edukacji kulturowej, przede wszystkim na obszarach peryferyjnych województwa;
- zacieśnienie współpracy międzysektorowej w zakresie edukacji kulturowej w województwie podlaskim (przede wszystkim między środowiskiem kultury i oświaty, między organizacjami pozarządowymi a samorządami);
- wykorzystywanie specyfiki lokalnej do działań z zakresu edukacji kulturowej; zachęcenie do wykorzystywania tradycyjnego i współczesnego zróżnicowania kulturowego regionu jako punktu wyjścia do działań z edukacji kulturowej.
To tylko niektóre rekomendacje powstałe w wyniku analizy zebranych informacji. Są one niezwykle istotne dla Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku, który od roku realizuje projekt Podlaski Pomost Kultury, w ramach programu Bardzo Młoda Kultura, przygotowanego wspólnie z Narodowym Centrum Kultury. Podlaski Pomost Kultury będzie kontynuowany w kolejnych dwóch latach, dlatego też przeprowadzona po raz pierwszy szczegółowa diagnoza zasobów i potrzeb w regionie jest tak cenna. Pozwoli ona na precyzyjne przygotowanie działań – warsztatów, szkoleń, konkursów – które będą odpowiedzią na konkretne lokalne zapotrzebowanie.